راهکارهای عملی 2
در مقاله پیش میزان هدر رفت منابع انسانی و مالی را بررسی کردیم در این مقاله سعی میکنیم راه کارههای مناسب جهت بهبود شرایط را مطرح نماییم
معضل کاغذ و چاپ
در ابتدای امر میتوانیم به این نکته مهم اشارهکنیم که فرایند چاپ کاغذ و کتاب مانند بند نافی به سیستم آموزشوپرورش و مدارس چسبیده است و اصلاً تصور سال تحصیلی بدون چاپ کتاب و دفتر و … غیرممکن و در بسیاری موارد نشدنی است. البته دنیای امروزی به ما این امکان را میدهد که از غیرممکنها ممکن بسازیم خوب راهکار برونرفت چیست
تبلت
درست شنیدید استفاده از تبلت در کلاس درس ،ممکن است با خود بگوییم که یک تبلت مبلغی حدود ششصد هزار تومان به بالا برای یک خانواده هزینهبردار است میتوانم با اطمینان بگویم که اشتباه میکنید تبلت های آموزشی در دنیا ساخته میشود که مبلغی بین 20 تا 30 دلار دارد یعنی با یک حساب سرانگشتی مبلغی در حدود 120 هزار تومان که نهتنها مبلغ زیادی نیست بلکه بسیار مقرونبهصرفه و اقتصادی است شما سال تحصیلی را تصور کنید که دانش آموزان اطلاعات کتاب درسی و جزوات خود را بر روی تبلت داشته باشند ، ممکن است فکر کنید که هزینه نسبتاً بالای است درحالیکه مثلاً کتابهای یک سال تحصیلی چیزی حدود 20 هزار تومان درمیآید ولی خوب این فکر را کنید که اولاً با خرید این تبلت در طول سال دانشآموز از حمل کتابهای سنگین خودداری میکند و همچنین امکانات بسیار زیادی را در اختیار معلم و شاگرد قرار میدهد تا بتوانند در محیط تعاملی خاص باهم ارتباط داشته باشند و این هزینه را شخص یکبار انجام میدهد و در طول سال تحصیلی از خرید کتاب معاف است هزینه خرید دستگاه را میتوان بهصورت اقساط و یا حتی با کمک یارانهای دولت انجام داد و مشکل زیادی نیست هرچند با تعاملات که با کشورهای تولیدکننده قطعات میتوان انجام داد میشود قطعات را باقیمت نازل تهیه کرد و در داخل کشور عمل مونتاژ صورت گیرید که یک اشتغالزایی مضاعف هم برای سیستم صورت پذیرد و حتی دولت میتواند اقدام به صادرات محصول و کسب درآمد برای خود دولت و اختصاصاً آموزشوپرورش این تولید را گسترش دهد البته استفاده از این نوع دستگاهها خیلی ارزان نخواهد بود ولی چون در زمان طولانی قابلاستفاده است آن هزینه چاپ کتابهای درسی را میتواند کمتر و کمتر کند البته در مقاله اول چاپ کتاب را در هزینهها نیاوردیم و آن را به عهده والدین دانشآموز گذاشتیم که خود بهخوبی میدانید که همه هزینه پرداخت نمیشود و دولت نقش یارانهای در چاپ کتابها را به عهده گرفته است
استفاده مناسب از اینترنت
در مورداستفاده از اینترنت صحبتهای زیادی وجود دارد و موافقان و مخالفان زیادی در این باب صحبت کردهاند ولی خوب میدانیم وجود شبکه به بزرگی اینترنت میتواند بستر مناسبی برای ارائه محتواهای مناسب آموزشی در سطح کشور باشد که قطعاً در کشور ما استفاده مناسب نمیشود و بیشتر استفاده نامناسب و تفریحی دارد که با تشکیل یک سیستم جامع و بهروز میتوان از امکان آن به نحو احسنت استفاده کرد خوب حال بیاییم باهم بررسی کنیم چگونه میتوان از این بستر استفاده کنیم
استفاده از شبکه اجتماعی بومی که سرورهای آن در داخل کشور باشد و بتواند از فضای شبکه ملی به نحو احسنت استفاده کند و هزینه آن عملاً چیزی نزدیک به صفر برای کاربران باشد
استفاده از شبکه اجتماعی معلم دانشآموز اولیا که نمونههای خارجی آن در کشورهای توسعهیافته بهخوبی کار میکند و توانسته نقش خود را بیشتر از قبل پررنگ کند، شبکه اجتماعی که اکنون با آن روبرو هستیم شبکه اجتماعی است که انحصار خاصی ندارد و همه نوع مطلب از سیاسی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی و غیره در آن یافت میشود هدف از ساخت نرمافزار آموزشی این است که در شبکهی مزبور فقط مطالب آموزشی با محوریت آموزشوپرورش کشور در آن قرار داده شود
سایت همگام
استفاده از سایت همگام میتواند عملاً از چاپ تکالیف ما را رهایی بخشد و آن هزینه 127 میلیارد را در جیب آموزش پرورش و مدارس نگه دارد این سایت که دو سال از راهاندازی آن میگذرد تقریباً برای انجام تکالیف و جمعآوری آن و بحث و سؤال و جواب بین ک معلم و شاگرد و غیره را دارا میباشد البته ناگفته نماند که میتوان بر روی پلتفرم اندروید هم آن را پیادهسازی کرد که استفاده از آن کاربرپسند تر و راحتتر برای سنین پایین میکند بدون شک استفاده از این سایت میتواند پل ارتباطی بین معلم و دانشآموز را محکمتر و همچنین نظارت برای انجام تکالیف را دقیقتر و منظمتر کند و روند یکسان و مشخصی را برای دانشآموز ایجاد کند هرچند که سیستم مذکور در شروع فعالیت خود میباشد و بهمرور به تکامل بیشتری برسد
در این چند خط توضیحی دادیم که به این نکته برسییم که کار غیر ممکنی نیست فقط کمی فکر و تامل و کمی همت می خواهد تا این صرفه جویی بزرگ را انجام دهیم