سه راه آسان که در آن می‌توانیم دانش آموزان را برای آینده آماده کنیم

چطور می‌توانیم دانش‌آموزانمان را با شغل‌هایی که هنوز به وجود نیامده‌اند آشناسازیم شاید این جمله برای شما عجیب باشد ولی واقعیت این است که می‌توانیم آن را کتمان کنیم در آینده‌ای نزدیک دیگر شاهد پزشکان نخواهیم بود در آینده نزدیک دیگر مدیران سطح بالا را مشاهده نخواهیم کرد و در آینده نزدیک ممکن است جای یک رئیس‌جمهور یک نرم‌افزار کامپیوتری زمام امور را در دست بگیرد ممکن است این جملات من شمارا متقاعد نکنند و از من دلیل و برهان بخواهید باید بگویم دلیل برای امری که اتفاق نیفتاده هرچند قوی و مستدل نمی‌تواند همه مسائل را پوشش دهد بنده به ذکر یک مثال اکتفا می‌کنم…

چیزی که اکنون شاهدش هستیم به وجود آمدن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای هوشمند برای تشخیص بیماری سل ن است شما نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کوچکی که بر روی موبایل‌های هوشمند تعبیه‌شده‌اند را دیده باشید این مورد فقط مثال کوچکی از فنّاوری وسیعی است که در آینده رخ می‌دهد در آینده دستگاه‌های هوشمند از شما آزمایش می‌گیرند و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن آنالیز کرده و پاسخ دقیق و قطعی به شما خواهند داد و همچنین با به وجود آمدن ربات‌های پزشک بار مسئولیت از نشانه‌ی انسان به دستگاه‌های هوشمند سپرده می‌شود در سال‌های اخیر شاهد این مسئله هستیم که ربات‌های جراح قلب در بیشتر بیمارستان‌های آمریکا مشغول به کار شدند و اکثر پزشکان جراح قلب به تخصص‌های

ریه و جراحی‌های آن پرداخته‌اند این مثال کوچک

نشان می‌دهد که این علم چقدر دست‌خوش تغییرات شده شما در صدسال آینده شاهد بیمارستان‌های تمام الکترونیکی خواهید بود که از پزشکان به‌عنوان اپراتور دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود شما در آینده داخلی محفظه‌ای قرار خواهید گرفت که ظرف چند دقیقه از شما انواع و اقسام آزمایش‌ها پزشکی انجام می‌شود و جواب آن با پردازش تصویری و هوش مصنوعی بالا تفسیر شده و به بیمار روند درمانی کافی و مؤثر داده خواهد شد و ممکن است اپراتور تنها بررسی‌کننده‌ی جواب دستگاه باشد
این را نیز بگویم چه شرکت‌هایی در دنیا دنبال این هستند که بتوانند مدیریت‌ها را به دستگاه‌های کامپیوتری بسپارند هرچند در مراحل اولیه هستند و خیلی راه دارند تا بتوانند به سرمنزل مقصود برسند حال اینجا این مسئله به وجود می‌آید که در آینده چه شغل‌هایی به وجود خواهد آمد که اکنون حتی نمی‌توانیم به آن فکر کنیم

 

شاید برایتان عجیب باشد چه شغلی در آینده به وجود بیاید که بیانش در این زمان خنده‌دار باشد باید از قدرت فکر خود استفاده کنیم

تا تصوری از آن زمان داشته باشیم

اما زمان را تصور کنید که حیوان خانگی شما دارای روانشناسی شخصی خود باشد عجیب است اما ممکن است رخ دهد

یا مثلاً برای امور حیوانات دادگاه‌های بزرگی برگزار شود شاید عمر ما به آن قد ندهد

ولی امکان آن اجتناب‌ناپذیر است حالا من می‌خواهم شمارا با سه روش آشنا کنم که در آن بتوانیم دانش‌آموزان بهتری برای نسل بعد تربیت کنیم

یک استفاده از فنّاوری در کلاس درس

استفاده از فنّاوری در روزگار ما امری عجیب نیست ولی استفاده از فنّاوری در کلاس درس امری است عجیب

باید سعی کنیم هم خود را با علم روز آشنا کنیم و هم دانش‌آموزانمان را

استفاده از علم در دنیای واقعی

باید بتوانیم درس‌ها را به‌صورت عینی‌تری دربیاوریم مثال می‌زنم چند روز پیش در سی دادم تحت عنوان مرزها و یا بهتر بگویم همسایگان ایران در طول تدریس به دانش آموزان اشاره کردم که گذرنامه شناسنامه‌ای بین‌المللی که در آن نام و نام خانوادگی فرد به زبان بین‌المللی نوشته می‌شود که در تمام ورودی‌های کشورها قابل‌استفاده باشد با آن‌ها در مورد وسعت کشور و مساحت یک کشور بحث کردیم همچنین در مورد قوانین مرزها و اینکه چه زمانی خروج شما از مرز غیرقانونی است در پایان درس خواستم از بچه‌ها آزمونی بگیرم

در این آزمون قصدم سنجش میزان مهارت‌های عملکردی دانش آموزان بود نه دانش صرف هرچند در علوم تربیتی و نحوه آزمون‌ها سررشته زیادی ندارم ولی به تجربه دریافته‌ام که آزمون‌های عملکردی بهترین نوع آزمون‌ها شناختی است حالا می‌تواند نظر من درست یا اشتباه باشد ولی به‌هرحال توانستم نتایج خوبی بگیرم بگذریم آزمون من شامل سؤالات زیر بود

گذرنامه‌ای را نقاشی کنید

دو شهر مرزی را طراحی کنید که یکی ۱۲۰۰ کیلومتر و دیگری هزار کیلومتر وسعت داشته باشد و سربازان را به‌گونه‌ای بر روی مرزها قرار دهید که بیشترین کنترل را بر روی مغز داشته باشند و هم‌چنین سؤالی را پرسیدم که فرض کنید مهربانی به شهر شما آمده است و عاشق هیجان است از شما می‌خواهد که او را به مرز بعدی ببرید ولی شما انسان قانون‌مندی هستید چه تفریحی می‌توانید طراحی کنید که هم قانون را رعایت کرده هم دوستان لذت برد جالب اینجاست بیش از ۹۰ درصد کلاس به‌جای کشیدن دو شهر دو کشور را کشیدند و جالب اینجاست بعضی از دانش آموزان به‌جای مساحت یک شهر مرزی خط مرزی را مثلاً ۱۲۰۰ کیلومتر در نظر گرفتند و در طراحی گذرنامه بیش از ۹۸ درصد کلاس گذرنامه را مانند شناسنامه خود طراحی کردند و نام و نام خانوادگی را به‌صورت فارسی نوشتند

برای من عجیب بود چرا دانش‌آموزی که در حیطه دانش نمره بالا را کسب کرده بود در این آزمون ضعیف‌ترین عملکرد خود را نشان داد علت این است که خیلی از ما معلمان دنیای واقعی را به کلاس درس نمی‌آوریم

قطعاً در توان ما نیست که بچه‌ها را به لب مرز ببریم ولی می‌توانیم از تصاویر موجود فیلم‌ها و تصاویر را در کلاس‌های درس انتقال دهیم

3 تمرکز اصلی‌مان را به کتاب درسی معطوف نکنیم

سعی کنیم در درسی که مهارت آن راداریم یا کسب خواهیم کرد از منابع علمی زیاد استفاده کنیم کتاب‌های مختلف فیلم‌های آموزشی نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای همه و همه می‌تواند کمک‌کننده به ما باشد در این راه و اگر بتوانید خلاقیت در این زمینه به کار ببندیم شاید بتوانیم انسان‌های خلاق و آینده‌نگری برای فردای کشورمان تربیت کنیم

دسته‌بندی‌ها: مقالات

۰ دیدگاه در “سه راه آسان که در آن می‌توانیم دانش آموزان را برای شغل های جدید آینده آماده کنیم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های پیوسته

مقالات

چندراه کار عملیاتی برای سال اقتصاد مقاومتی در آموزش‌وپرورش قسمت دوم

راه‌کارهای عملی 2 در مقاله پیش میزان هدر رفت منابع انسانی و مالی را بررسی کردیم در این مقاله سعی می‌کنیم راه کاره‌های مناسب جهت بهبود شرایط را مطرح نماییم

مقالات

آموزش با طعم قهوه 3

تو این رادیو صحبت میکنیم از کارهای باحال و اخبار مشتی آموزشی  و ایده های جالب از زاکربرگ میگیم جایزه که گذاشته واسه دانش آموزا

مقالات

وش جالب برای دانش آموزان عجول @radiomohtava

آیا شما هم از صف کشیدن دانش آموزان جلوی میز معلم خسته شده اید